Što otkriva statistika

Hrvati su uglavnom pošteni u vezi s bolovanjem, ali neki ga koriste i za privatna putovanja

Autor: Foto: Pixabay 27.5.2025. 18:32h
Megaton oglasi 1440x250

Lani je dnevno s posla zbog bolovanja izostajalo oko 65.000 zaposlenih, a HZZO je zatvorio tek 26 posto pregledanih slučajeva. Ranije se zatvaralo svako treće kontrolirano bolovanje, što pokazuje da radnici danas češće koriste bolovanje opravdano, ističe zamjenica ravnatelja HZZO-a Veronika Laušin.

– Kada zatvorimo bolovanje, to ne znači automatski da je netko lagao da je bolestan, nego i da je osoba mogla ranije početi raditi, ali je ostala na bolovanju dulje nego što je trebalo – objasnila je Laušin na nedavno održanome kongresu poslodavaca u zdravstvu Hrvatske.

Postoje rijetki slučajevi da zaposlenik otvori bolovanje kao zamjenu za godišnji odmor, dok većina hrvatskih radnika ipak pošteno koristi svoje pravo na bolovanje. Laušin je iznijela i konkretan slučaj lažnog bolovanja s kojim su se nedavno susreli kontrolori HZZO-a, a riječ je o radniku koji je odlučio uzeti predah i otputovati na sjever Europe. Poslodavac mu nije mogao odobriti godišnji odmor zbog ugovorenih poslovnih obveza, a onda mu je stigla obavijest da je radnik otvorio bolovanje. Kontrolori HZZO-a došli su na njegovu kućnu adresu, ali umjesto pacijenta dočekao ih je član obitelji s porukom da je on otišao na put. Bolovanje je odmah zatvoreno. Ipak, taj je slučaj iznimka koja potvrđuje pravilo, jer iako stopa bolovanja u Hrvatskoj raste, broj otkrivenih zlouporaba pada.

– Kontrole kod kuće provodimo vrlo rijetko, ali ako dobijemo dojavu da postoji ozbiljna sumnja, izlazimo na teren – kaže Laušin za Index.

U posljednje dvije godine drastično su pali zahtjevi poslodavaca za kontrolom bolovanja, a razlog je zakonska izmjena koja traži da svaki zahtjev mora biti potkrijepljen osnovanom sumnjom na zlouporabu. Prije toga poslodavci su nerijetko tražili kontrole i za radnike koji su bili stvarno bolesni, čak i za one koji su se tek vratili s operacije.

Ukupno je lani obavljena 23.571 kontrola bolovanja, a kako je svakog dana na bolovanju prosječno oko 65.000 ljudi, riječ je o malome uzorku. Svaka druga kontrola bila je redovita, dok su 36 posto inicirali poslodavci. U čak 90 posto slučajeva nije pronađena nijedna nepravilnost, navela je Laušin.

Planex 300x600
Megaton oglasi 1440x250

Isto vrijedi i za kontrole ugovornih partnera, liječnika i ustanova koje surađuju s HZZO-om. Provedene su 7272 takve kontrole, većinom u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, a u 10 posto slučajeva pronađene su nepravilnosti, koje su većinom sankcionirane samo opomenama. Kazne su izrečene u 155 slučajeva, u samo jednome slučaju pokrenut je postupak za raskid ugovora.

HZZO kontrole provodi i na temelju prijava pacijenata, lani je zaprimljeno čak 2600 žalbi, a najčešći je problem nedostupnost izabranog liječnika.

– Ljudi nam pišu da ne mogu dobiti doktora na telefon, na mailove nema odgovora, a kad dođu osobno, ne mogu ući u ordinaciju jer nisu naručeni – ilustrirala je Laušin paradoks koji frustrira mnoge pacijente.

Zavod stoga apelira na bolju organizaciju rada ordinacija i empatičniji pristup prema pacijentima, ali i na razumijevanje za liječnike koji rade s velikim brojem pacijenata.

Planex 300x600